Oddziały - Oddział BYDGOSZCZ

 

STATUT POLSKIEGO TOWARZYSTWA ZWALCZANIA CHORÓB ALERGICZNYCH

ODDZIAŁ W BYDGOSZCZY

Tu dostępny w pdf

Rozdział I

Postanowienia Ogólne

§ 1

Polskie Towarzystwo Zwalczania Chorób Alergicznych – Oddział w Bydgoszczy, zwane dalej Oddziałem Towarzystwa, działa na mocy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku · Prawo o Stowarzyszeniach (Dz.U. 2001 nr 79 poz. 855 ze zm.), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U nr 96 poz. 873 ze zm.) oraz niniejszego statutu i statutu Polskiego Towarzystwa Zwalczania Chorób Alergicznych.

§ 2

Siedzibą Oddziału Towarzystwa jest Bydgoszcz. Terenem działania jest Rzeczypospolita Polska.

§ 3

Oddział Towarzystwa może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o tych samych lub podobnych celach działania.

§ 4

Oddział Towarzystwa jest zawiązany na czas nieograniczony i posiada osobowość prawną.

§ 5

1. Działalność Oddziału Towarzystwa oparta jest przede wszystkim na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swoich spraw Oddział Towarzystwa może zatrudniać pracowników.

2. Oddział Towarzystwa może prowadzić działalność gospodarczą, z której dochód może być przeznaczany jedynie na realizację celów statutowych Towarzystwa i nie może być przeznaczony do podziału miedzy jego członków.

3. Oddział Towarzystwa może tworzyć jednostki terenowe - Koła. Koło jest powoływane w drodze uchwały Zarządu Oddziału, podjętej na pisemny wniosek co najmniej 3 członków zwyczajnych.

§ 6

Oddział Towarzystwa może używać odznak i pieczęci na zasadach określonych w przepisach szczególnych.

Rozdział II

Cele i sposoby działania

§ 7

1. Celem Oddziału Towarzystwa jest zwalczanie chorób alergicznych oraz ich przyczyn, a także niesienie pomocy chorym.

2. Oddział Towarzystwa prowadzi działalność statutową na rzecz ogółu społeczności oraz na rzecz swoich członków. Działalność statutowa jest wyłączną działalnością Oddziału Towarzystwa.

3. Zabrania się:

a. udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Oddziału Towarzystwa w stosunku do członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim, stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, a w linii bocznej do drugiego stopnia albo są z nimi związane stosunkiem przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,

b. przekazywania majątku Oddziału Towarzystwa na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazywanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,

c. wykorzystywania majątku Oddziału Towarzystwa na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Oddziału Towarzystwa,

d. zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Oddziału Towarzystwa, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich.

§ 8

Oddział Towarzystwa realizuje swoje cele poprzez podejmowanie działań zmierzających do poprawy lecznictwa w zakresie chorób alergicznych,

1. organizowanie obozów leczniczo - rehabilitacyjnych,

2. organizowanie całorocznych zajęć rehabilitacyjnych pod opieką specjalistów rehabilitantów,

3. organizowanie zajęć sportowych w szczególności w dyscyplinach: gimnastyka, siatkówka, kolarstwo, marszo-biegi, pływanie.

Rozdział III

Prawa i obowiązki członków

§ 9

1. Członkami Oddziału Towarzystwa mogą być osoby fizyczne i prawne.

2. Osoba prawna może być jedynie wspierającym członkiem Oddziału Towarzystwa.

§ I0

Oddział Towarzystwa posiada członków:

1. zwyczajnych,

2. wspierających,

3. honorowych.

§ 11

1. Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna, która:

a. akceptuje statutowe cele Oddziału Towarzystwa,

b. wpłaci wpisowe i regularnie opłaca składkę członkowską.

2. Członkiem zwyczajnym staje się na podstawie uchwały Zarządu Oddziału Towarzystwa, po złożeniu pisemnej deklaracji i wniesieniu należnych opłat.

§ 12

1. Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych lub osoba prawna zainteresowana statutową działalnością Oddziału Towarzystwa, która świadczy na jego rzecz pomoc finansowi lub rzeczową.

2. Członkiem wspierającym staje się dopiero po wniesieniu pomocy finansowej lub rzeczowej na rzecz Oddziału Towarzystwa.

§ l3

1. Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, szczególnie zasłużona dla Oddziału Towarzystwa.

2. Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie Członków Oddziału Towarzystwa na wniosek Zarządu Oddziału.

3. Członkowie honorowi są zwolnieni z opłacania składek członkowskich.

§ 14

Członek zwyczajny ma prawo:

1. czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Oddziału Towarzystwa,

2. uczestniczenia we wszystkich przewidzianych statutem formach działalności Oddziału Towarzystwa,

3. korzystania z pomocy finansowej lub rzeczowej Oddziału Towarzystwa na odrębnie ustalonych zasadach,

4. uzyskania pomocy prawnej w sprawach związanych z działalnością statutową Oddziału Towarzystwa,

5. zgłaszania opinii, wniosków i postulatów pod adresem władz Oddziału Towarzystwa.

§ 15

Członek zwyczajny ma obowiązek:

1. aktywnego uczestniczenia w pracach Oddziału Towarzystwa oraz propagowania jego celów i programu,

2. przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Oddziału Towarzystwa,

3. regularnego opłacania składek członkowskich.

§ 16

Członkowie wspierający i honorowi nie posiadają biernego i czynnego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział w pracach statutowych organów Oddziału Towarzystwa z głosem doradczym, poza tym posiadają takie same prawa jak członkowie zwyczajni.

§17

1. Utrata członkostwa następuje na skutek:

a. pisemnej rezygnacji z przynależności do Oddziału Towarzystwa, złożonej Zarządowi Oddziału,

b. śmierci osoby fizycznej lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego,

c. skreślenia z listy członków wskutek nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich przez okres przekraczający 18 miesięcy,

d. wykluczenia z Oddziału Towarzystwa na podstawie uchwały Zarządu Oddziału w przypadku naruszenia zasad statutowych, nieprzestrzegania uchwał i regulaminów lub działania na szkodę Oddziału Towarzystwa,

e. wykluczenia w wyniku utraty praw publicznych na mocy prawomocnego orzeczenia sądu,

f. pozbawienia godności członka honorowego, w wyniku uchwały Walnego Zebrania Członków Oddziału.

2. W przypadkach wymienionych w ust.1 pkt c – e, Zarząd Oddziału zobowiązany jest zawiadomić członka o skreśleniu lub wykluczeniu.

3. Od uchwały Zarządu Oddziału w sprawie skreślenia lub wykluczenia zainteresowanemu przysługuje odwołanie do Głównego Sądu Koleżeńskiego, w terminie 30 dni od daty doręczenia zawiadomienia.

4. Ponowne przyjęcie do Oddziału Towarzystwa osób, które utraciły członkostwo z powodu określonego w ust.1 pkt c, może nastąpić po opłaceniu zaległych i bieżących składek członkowskich.

Rozdział IV

Władze Towarzystwa

§ 18

Władzami Oddziału Towarzystwa są:

1. Walne Zebranie Członków,

2. Zarząd Oddziału,

3. Komisja Rewizyjna Oddziału.

§ 19

1. Kadencja władz Oddziału Towarzystwa trwa 4 lata.

2. Władze Oddziału Towarzystwa wymienione w § 18 ust.2 i 3 są wybierane przez Walne Zebranie Członków w głosowaniu tajnym.

3. W okresie kadencji władze Oddziału Towarzystwa mają prawo dokooptować do swego składu nowych członków na miejsce członków ustępujących. Liczba dokooptowanych członków nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru. Kooptacji dokonuje organ, który uległ zmniejszeniu. W innych przypadkach Zarząd Oddziału zwołuje Walne Zebranie Członków dla uzupełnienia składu danego organu.

4. Władze Oddziału Towarzystwa podejmują decyzje w formie uchwał, które zapadają w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności, co najmniej połowy liczby osób uprawnionych do głosowania.

5. Funkcji we władzach Oddziału Towarzystwa wymienionych w § 18 ust. 2 i 3 nie można łączyć.

6. Członkowie Oddziału Towarzystwa pełniący funkcje z wyboru w Oddziałach, mogą kandydować do odpowiednich władz tj. Zarządu Głównego i Komisji Rewizyjnej oraz do Głównego Sądu Koleżeńskiego Polskiego Towarzystwa Zwalczania Chorób Alergicznych w Krakowie.

W a l n e Z e b r a n i e C z ł o n k ó w

§ 20

1. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Oddziału Towarzystwa.

2. Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.

3. Zwyczajne Walne Zebranie Członków jest zwoływane co najmniej raz w roku.

§ 21

1. W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:

a. z głosem stanowiącym - członkowie zwyczajni,

b. z głosem doradczym – członkowie honorowi, przedstawiciele członków wspierających, członkowie władz naczelnych, zaproszeni goście.

2. Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd Oddziału Towarzystwa, który powiadamia członków o terminie, miejscu i porządku obrad na co najmniej 14 dni przed terminem Walnego Zebrania.

3. Obradami Walnego Zebrania Członków kieruje Prezydium w składzie: przewodniczący, zastępca przewodniczącego, sekretarz.

4. Walne Zebranie Członków może obradować według uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.

5. Walne Zebranie Członków powinno odbyć się co najmniej na 1 miesiąc przed terminem Walnego Zjazdu Delegatów Towarzystwa.

§ 22

1. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd Oddziału:

a. z własnej inicjatywy,

b. na wniosek Zarządu Głównego,

c. na wniosek Komisji Rewizyjnej Oddziału lub na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej Towarzystwa,

d. na pisemny wniosek co najmniej 30% uprawnionych do głosowania członków zwyczajnych Oddziału.

2. Zarząd Oddziału Towarzystwa jest obowiązany zwołać Nadzwyczajne Walne Zebranie w ciągu 30 dni od daty złożenia wniosku.

3. W przypadku nie zwołania przez Zarząd Oddziału Walnego Zebrania w powyższym terminie uprawnienie to przechodzi na Komisję Rewizyjną Oddziału, która obowiązana jest zwołać Walne Zebranie w terminie 30 dni.

4. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.

§ 23

Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają w obecności:

1. co najmniej połowy uprawnionych do głosowania członków - w pierwszym terminie,

2. bez względu na liczbę osób obecnych uprawnionych do głosowania - w drugim terminie wyznaczonym w tym samym dniu, 15 minut później niż pierwszy termin.

§ 24

Do kompetencji Walnego Zebrania należy:

1. uchwalanie programów działania Oddziału,

2. wybór i odwoływanie członków władz Oddziału,

3. wybór i odwoływanie delegatów na Walny Zjazd Delegatów Towarzystwa,

4. rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Oddziału za okres pomiędzy Walnymi Zebraniami oraz udzielanie lub odmowa udzielenia absolutorium ustępującym władzom,

5. zatwierdzanie rocznych sprawozdań finansowych Oddziału,

6. podejmowanie uchwały w sprawie wniosku o uzyskanie osobowości prawnej Oddziału.

Z a r z ą d O d d z i a ł u

§ 25

1. Zarząd Oddziału kieruje całokształtem działania Oddziału w okresie pomiędzy Walnymi Zebraniami.

2. Zarząd Oddziału składa się z 5 – 11 członków. Na swoim pierwszym posiedzeniu Zarząd Oddziału wybiera ze swego grona: prezesa, wiceprezesów, sekretarza oraz skarbnika.

3. Do zbadania spraw i problemów organizacyjnych lub ekonomicznych Zarząd Oddziału może powoływać zespoły pomocnicze lub komisje określając ich skład oraz zadania.

4. Posiedzenia Zarządu Oddziału odbywają się nie rzadziej niż raz na 4 miesiące.

§ 26

1. Zarząd Oddziału może powołać ze swojego grona Prezydium, które kieruje działalnością Oddziału w okresie pomiędzy posiedzeniami Zarządu.

2. Prezydium składa się z Prezesa, Wiceprezesów, Sekretarza i Skarbnika.

3. Do obowiązków Prezydium Zarządu Oddziału należy w szczególności:

a. wykonywanie uchwał Zarządu Oddziału,
b. przygotowanie projektów planów działania i preliminarzy budżetowych oraz rocznych sprawozdań finansowych Oddziału,
c. bieżący nadzór nad działalnością kół.

4. Posiedzenia Prezydium odbywają się nie rzadziej niż raz na 3 miesiące.

5. Prezydium Zarządu Oddziału w trakcie każdego posiedzenia Zarządowi Oddziału składa sprawozdanie ze swojej działalności.

§ 27

1. Do kompetencji Zarządu Oddziału należy:

a. wykonywanie uchwał Walnego Zjazdu Delegatów Towarzystwa, Zarządu Głównego oraz Walnego Zebrania,
b. określenie szczegółowych kierunków działania Oddziału,
c. uchwalanie budżetu Oddziału, sporządzanie rocznych sprawozdań finansowych,
d. reprezentowanie Oddziału na zewnątrz,
e. zarządzanie majątkiem Towarzystwa oraz zaciąganie związanych z nim zobowiązań w ramach posiadanych pełnomocnictw,
f. przyjmowanie członków zwyczajnych i wspierających oraz ich wykluczenie lub skreślenie z powodu naruszenia zasad określonych w § 17 ust. 1 pkt. c, d, e,
g. występowanie o uzyskanie statusu organizacji pożytku publicznego,
h. uchwalanie wysokości wpisowego i składek członkowskich,
i. powoływanie, rozwiązywanie kół oraz koordynowanie ich działalności,
j. uchwalanie wniosków o rozwiązanie Oddziału,
k. współdziałanie z pokrewnymi stowarzyszeniami działającymi na terenie działania Oddziału,
l. składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zjeździe Delegatów.

2. W razie zawieszenia Zarządu Oddziału z powodu nie wykonywania lub nienależytego wykonywania obowiązków oraz braku połowy składu osobowego, Zarząd Główny powołuje 3-osobowy Zarząd Tymczasowy Oddziału, który pełni swoje funkcje do czasu wyboru nowego Zarządu Oddziału przez Walne Zebranie Członków. Do Zarządu Tymczasowego należy stosować odpowiednio przepisy dotyczące Zarządu Oddziału.

§ 28

1. Zarząd Oddziału Towarzystwa tworzący jednostkę terenową - Koło określa siedzibę, teren i zasięg działania oraz zasady gospodarki finansowej.

2. Władzami Koła są Zebranie Członków oraz Zarząd Koła w składzie 3-5 osób.

§ 29

1. Zarząd Oddziału Towarzystwa ma obowiązek sporządzenia rocznego sprawozdania merytorycznego z działalności Towarzystwa oraz podania go do publicznej wiadomości w sposób umożliwiający zapoznanie się z tym sprawozdaniem przez zainteresowane podmioty.

2. Organem sporządzającym roczne sprawozdanie finansowe Oddziału Towarzystwa jest Zarząd Oddziału.

3. Zarząd Oddziału ma obowiązek przekazania sprawozdań, o których mowa w ust.2 ministrowi właściwemu ds. zabezpieczenia społecznego.

K o m i s j a R e w i z y j n a

§ 30

1. Komisja Rewizyjna jest powołana do sprawowania kontroli nad działalnością Oddziału Towarzystwa.

2. Komisja Rewizyjna składa się z 3-5 członków, którzy na pierwszym posiedzeniu wybierają ze swego grona przewodniczącego, jego zastępcę oraz sekretarza.

3. Członkami Komisji Rewizyjnej nie mogą być:

a. członkowie Zarządu Oddziału,

b. osoby pozostające w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia z osobami wymienionymi w pkt. a,

c. osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.

§ 31

1. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej Oddziału należy:

a. kontrola działalności Zarządu Oddziału oraz kół pod względem celowości, prawidłowości i zgodności z przepisami prawa, statutem, regulaminami i uchwałami władz nadrzędnych,
b. współpraca z Główną Komisją Rewizyjną,
c. przedstawianie Zarządowi Oddziału uwag, wniosków i zaleceń pokontrolnych dotyczących działalności statutowej i finansowej,
d. weryfikowanie rocznych sprawozdań finansowych Zarządu Oddziału i wnioskowanie w przedmiocie ich zatwierdzenia,
e. zgłaszanie Zarządowi Głównemu umotywowanych wniosków o uchylanie uchwał Zarządu Oddziału, sprzecznych z postanowieniami prawa, statutu lub uchwałami władz nadrzędnych,
f. przedstawianie Walnemu Zebraniu wniosków o zatwierdzenie rocznego sprawozdania finansowego Oddziału,
g. przedkładanie Walnemu Zebraniu sprawozdań ze swojej działalności oraz wniosków o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium Zarządowi Oddziału.

2. Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków i władz Oddziału Towarzystwa złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.

3. Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo udziału, z głosem doradczym, w posiedzeniach Zarządu Oddziału Towarzystwa.

Rozdział V

Majątek Towarzystwa

§ 32

1. Majątek Oddziału Towarzystwa stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.

2. Źródłami powstawania majtku Towarzystwa są:

a. wpisowe i składki członkowskie,

b. dochody z nieruchomości i ruchomości stanowiących własność lub będących w użytkowaniu Oddziału Towarzystwa,

c. dotacje,

d. darowizny, spadki i zapisy,

e. dochody z ofiarności publicznej.

3. Oddział Towarzystwa prowadzi rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami. Formę i tryb rachunkowości ustala Zarząd Główny w zakładowym planie kont.

4. Oddział Towarzystwa zobowiązany jest do prowadzenia odrębnej rachunkowości, w oparciu o zakładowy plan kont, zatwierdzony przez Zarząd Oddziału.

5. Oddział towarzystwa sporządza i ogłasza roczne sprawozdania finansowe. Przepisy o rachunkowości stosuje się odpowiednio.

6. Majątek zlikwidowanego Oddziału Towarzystwa przechodzi na rzecz Zarządu Głównego.

§ 33

1. Dla ważności oświadczeń woli, pism i dokumentów w przedmiocie praw i obowiązków majątkowych Oddziału Towarzystwa, w tym zawieranie umów i udzielanie pełnomocnictw wymagane są podpisy dwóch członków Zarządu Oddziału – w tym prezesa lub wiceprezesa.

2. Dla ważności innych pism i dokumentów konieczne są dwa podpisy członków Zarządu Oddziału.

Rozdział VI

Zmiana statutu i rozwiązanie Oddziału Towarzystwa

§ 34

1. Uchwałę o uchwaleniu statutu, jego zmianie oraz o rozwiązaniu Oddziału Towarzystwa podejmuje Walne Zebranie Członków kwalifikowaną większością 2/3 głosów przy obecności, co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.

2. Uchwalenie statutu, jego zmiana oraz rozwiązanie Oddziału Towarzystwa mogą być przedmiotem Walnego Zebrania Członków wyłącznie wtedy, gdy sprawy te zostały umieszczone w porządku obrad Wa1nego Zebrania Członków.

3. Podjęcie uchwały o rozwiązaniu Oddziału Towarzystwa upoważnia Walne Zebranie Członków do określenia sposobu przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Oddziału Towarzystwa na rzecz Zarządu Głównego.

Rozdział VII

Przepisy końcowe

§ 35

W sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie zastosowanie mają przepisy prawa o stowarzyszeniach, o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

§ 36

Statut wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą od dnia rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym.


statut wchodzi w życie z dniem 7 marca 1997 z późniejszymi zmianami.

Administrator strony Ryszard Szczerban (kliknij)